DEN KORTE VEIEN

  • 05.11.2016 kl. 11:43

For to år tilbake klarte jeg å legge på meg, en hel haug med kjærleik-kiloene og tro meg, jeg trivdes godt.

Men når humøret begynte å falle sammen, energinivået sank, og selvfølelsen begynte å forsvinne var det på tide å gjøre noe med mat-vanene. Ikke misforstå meg. Jeg er ei jente som har former og for meg er det å veie noen ekstra kilo, en skikkelig boozt for selvfølelsen. Jeg har vel takke mamma for det, for med litt ekstra kilo og fett på kroppen får jeg se de ordentlige formene til en skikkelig kvinne, Men. Det var ikke i de ekstra kiloene det lå en underbygget sliten jente. Matvanene mine var dårlige og jeg hadde ikke hørt om rutiner. Det første jeg begynte med da, var jo å få i meg sunne alternativer med mat og selvsagt kosttilskuddet jeg følte var best. Selvsagt, ved siden av å holde meg selv i aktivitet ved siden av. 

Selv om jeg trodde jeg spiste sunt og godt, så visste jeg aldri hva jeg trengte eller hva jeg fikk i meg, for hvor enkelt er det egentlig å vite hva alt inneholder? Det er jo nesten umulig for meg å si hva jeg skal spise for at kroppen min skal få i seg de næringsstoffene som den trenger, men jeg har kommet så langt at jeg har kommet opp med en liten liste for dere. En liste på hva som er viktig å få i seg, mat som har masse gode næringsstoffer som kan øke både energinivået, ordne opp i vinter-humøret og gi deg den lille ekstra boosten du trenger for å komme seg igjennom en lang uke. 

Fra jeg var liten har jeg alltid hørt at fem om dagen er godt for magen. Har jeg noen gang spist fem frukt ila en dag? Ja, kanskje. Men sjeldent. Nå derimot har "fem om dagen" fått en ny betydning. 

Ta søtpotet for eksempel. Jeg vet at de fleste har smakt søtpotet en eller annen gang opp i gjennom tidene og i min bok, er dette en av mine favoritter. Ikke bare fordi det er helt sinnsykt godt men fordi søtpoteten er veldig rik på fiber, betakaroten og vitamin C. Gulrøtter inneholder også en god porsjon betakaroten og vitamin C. Vitamin C bidrar til immunsystemets normale funksjon, og Mattilsynets anbefaling for voksne er et daglig inntak av 75 mg vitamin C.

Søtpoteten er relativt ny i Norge, men det er en fantastisk rotfrukt som kan brukes til det meste av matlaging. Et lite mattips fra meg til dere er for eksempel, bakt søtpotet som tilbehør til grillet kylling eller et magert stykke svinekjøtt eventuelt lage en søtpotet-stappe med honning-marinert kylling med sesamfrø og en god salat. Helt perfekt middag!! 

En annen herlighet jeg har funnet kjærligheten i, er avokado - Advokado som jeg kalte det en liten periode av mitt liv, haha! 

Avokado inneholder flere forskjellige vitaminer, blant annet vitamin A,B,C,E og K er rikelig representert i en avokado. Avokado er også sinnsykt rik på fiber og fett (sjølvsagt) av den gode sorten. Noe av det beste jeg kan bli servert er Linn´sin hjemmelagete avokado pizza. En venninne av meg som er veggis, lager seriøst den beste pizzaen!! Men, avokado er også en super og allsidig grønnsak som passer godt til nesten alt man lager. Enda et tips, kanskje et litt sunnere tips enn pizzaen til linn, men erstatt smør på brødskiven med avokado? blitt en kjempe trend og smaker helt nydelig. 

And then we have - Valnøtter





Mange tenker kanskje på jul når noen nevner valnøtter, men valnøtter bør vi spise året rundt, for de inneholder nemlig mye godt. Valnøtter inneholder omega 3 i tillegg til vitamin B, C og E. Vitamin C og E beskytter cellene mot oksidativt stress. Selv bruker jeg nøtter generelt mye i mat, ikke bare fordi det er mye næring men fordi det smaker helt sinnsykt godt. For eksempel mandler, hakk de i små biter og strø over laksegryta eller putt valnøtter over en god salat. Yummyyy 

Jeg har hatt kjempe god erfaring med å bruke kosttilskuddet og om du er usikker, kan du også lese om andre sin opplevelse rundt å bruke noe ekstra ved siden av maten for å få i seg nok næring! 

Min super-duper liste med gode mat-varer, enkle å få tak i og som regel faller i smak hos alle. Det er en kjempe kilde til antioksidanter. Derfor kan det være en god ide å supplere kosten med kosttilskudd som inneholder antioksidanter.. Det finnes mange varianter av kosttilskudd der ute, noen bedre enn andre. Så vær grundig når du skal velge det kosttilskuddet som passer best for deg. En liten informasjon på hva Vitaepro inneholder finner du HER 


 

 

 

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no