I´VE GOT MY REASONS

Hvor skal jeg i det hele tatt begynne? Dette temaet har jo virkelig tatt av og jeg skjønner godt hvorfor. Man får jo så utrolig mye igjen for det! 

Det å trene har for meg alltid vært en selvfølge. I flere år var jeg bundet til dansegulvet og jeg elsket det, men videregående, lekser, jobb og det sosialet tok over tiden min – og det var først da jeg bestemte meg for å melde meg inn på et treningsstudio hvor jeg kunne bestemme trenings-tiden ettersom jeg ønsket og orket.

Moren min har alltid vært mildt sagt ekstremt glad i å jogge, noe som raskt ble overført til meg. Den fri, deilige følelsen man fikk av å høre på favorittmusikken med all verdens tid til å tenke på alt man måtte ønske var den lettelsen som gjorde meg overbegeistret for å jogge. Jeg skjønte raskt at jeg ikke kun kunne løpe, så bestemte meg for å begynne med styrke. Det har gjort hverdagen min utrolig mye bedre og det er derfor jeg har valgt å følge det opplegget som jeg fortalte dere om i går. 


HVORFOR TRENE? 
Trening – i motsetning til mange andre gjøremål vi fyller tiden vår med – er det noe vi aldri angrer på i ettertid!

Her er det lov å være egoistisk og kun tenke på seg selv, for det er faktisk DU som skal leve med kroppen din for resten av ditt liv! Hva er det som er så bra med det? Det finnes utrolig mange gode svar på akkurrat dette og utallige grunner.
Jeg deler mine grunner med dere! 

1. Overskudd 
GULL VERDT! Det er helt merkelig, for man vil jo tro at det å gi sitt aller beste på treningsstudioet skal gjøre deg sliten og lei, men for meg og antageligvis veldig mange, er det stikk motsatt. Jeg får så utrolig mye energi og overskudd som hjelper meg å holde ut hele dagen! 

2. Søvn 
Er det bare meg eller sover dere også sinnsykt godt når dere har trent iløpet av dagen? For å slenge inn litt fakta, så er det faktisk når vi sover at kroppen reparerer seg, justerer forbrenningen og regulerer blodsukkeret! Dårlig søvn gir også mer søtsug, så om dere har et skikkelig sukker-sug så har dere ikke sovet i den dype søvnen kroppen trenger for å komme seg igjen til dagen etterpå!

3. Selvfølelse
Den utrolig gode følelsen etter en utrolig hard treningsøkt, eller bare det å ha vært i fysisk form gir meg en utrolig god mestring- og selvfølelse. Det å se resultater etter hard jobbing og målsetting er noe av det aller beste som finnes. Å oppnå noe man ønsker så iherdig!

4. Reduserer stress
De dagene jeg ikke trener merker jeg at stress nivået skyter i været! Jeg klarer ikke å slappe av og tankene om alt som burde vært gjort og må gjøres, blir en konstant stressfaktor iløpet av dagen. Visste du det at om du trener, så synker stresshormonet og et lykkehormon øker? Nå vet du det!

17 kommentarer

Siste innlegg